1. Zanim sześciolatek pójdzie do szkoły
Kiedy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole w klasie pierwszej?
Gotowość szkolna to osiągniecie takiego poziomu rozwoju psychofizycznego, który umożliwia dziecku przystosowanie się do nauki w szkole i podjęcie różnorodnych obowiązków, jakie niesie ze sobą życie szkolne. To osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, umysłowego, społecznego, emocjonalnego, motywacyjnego, który umożliwia dziecku zgodne współżycie i współdziałanie w grupie rówieśniczej, naukę czytania, pisania i liczenia oraz dostosowanie się do nowych obowiązków.
Jak rozpoznać, czy dziecko jest gotowe do szkoły?
Umiejętne rozpoznanie i ocenienie możliwości rozwojowych dziecka w odniesieniu do wymagań szkolnych przez rodziców jest niezwykle istotne.
W przeprowadzeniu oceny poziomu przygotowania dziecka do szkoły pomoże rodzicom poniżej zmieszczony kwestionariusz:” Ocena rodzicielska poziomu przygotowania dziecka do szkoły”.
Niezwykle ważne jest, by na etapie edukacji przedszkolnej w przedszkolu oraz w domu, określać poziom gotowości szkolnej, aby dowiedzieć się jak umiejętności wchodzące w zakres gotowości szkolnej dziecko już osiągnęło, a nad czym powinno się z min jeszcze popracować.
Jeśli dziecko pod koniec roku szklonego nie opanowało wielu umiejętności koniecznych do rozpoczęcia nauki w klasie 1, korzystniejsze dla niego będzie pozostanie w przedszkolu na kolejny rok, w trakcie, którego powinna być prowadzona intensywna praca stymulująca i korekcyjno kompensacyjna nad opóźnionymi sferami jego rozwoju, by zapobiec przyszłym niepowodzeniom szkolnym.
Bibliografia:
Warsztat specjalisty terapii pedagogicznej; I. Mańkowska, M. Rożyńska